Terveysterveiset #viikko2

Syö!

Tämän viikon ravintohaasteena oli ruokarytmin etsiminen ja siitä kiinni pitäminen. Viikkomme vaihtuu keskiviikkoisin, eli olen nyt suorittanut haastetta kahden päivän ajan.

Tämä on paras neuvo, minkä olen pitkään aikaan saanut. Ruokailuni on ollut jopa mallikelpoista, kun olen pitänyt kiinni viidestä päivittäisestä ateriasta. Kuka olisi uskonut?

Viikon terveysterveiset tulevat TFW Konalan päävalmentaja Johanna Verholta. Johanna puhuu säännöllisyyden merkityksestä sekä treenaamisessa että ruokailussa.

”Kun pidät verensokerisi tasaisena siten, ettei sinulle tule kiljuva nälkä, on helpompi syödä terveellisesti”, Verho sanoo.

”Aamupala on erityisen tärkeä. Itse syön kaksi paistettua kananmunaa joka aamu; proteiini piristää! Hiilari puolestaan väsyttää ja sopii iltaan. Näin karkeasti sanottuna.”

I want YOU -to eat breakfast!
©Seppo Verho 

Koko TFW-metodi perustuu säännöllisyyteen. Täydellinen treeni syntyy neljästä eri tavoin painotetusta treenistä viikoittain. Niistä kaksi on voima- ja kaksi sykettä nostavaa treeniä.

”Mottomme on 4D4E (4 days forever). Kun treenataan kunnolla neljä tuntia viikossa, jää aikaa myös tärkeälle palautumiselle.”

Omaan korvaan neljä treeniä viikossa kuulosti alkuun valtavalta määrältä. Mutta kun tajusin, että en tarvitse näiden neljän, tunnin mittaisen treenin lisäksi mitään lisätreeniä, mieleni muuttui. Tämähän helpottaa elämääni valtavasti!

Nyt, kun vielä saisi ylläpidettyä motivaatiota.*

Johanna Verho on entinen kilpanyrkkeilijä, joka tutustui TFW-metodiin joitakin vuosia sitten.

”Kävin Helsingin salilla ja ihastuin. Ammattimaisesti rakennettu konsepti, salin piristävän poikkeava ilme, ja huikea yhteishenki – tunsin itseni heti tervetulleeksi”, Verho sanoo.

”Treeni ei pelkästään vaikuttanut hyvältä vaan tuloksia syntyi todella tehokkaasti. TFW Konala on syntynyt vuonna 2017 oman kokemukseni tuomalla varmuudella – uskon siihen, mitä teen ja haluan jakaa tätä hyvää myös muille.”

Yhdessä tekeminen on treenien perusta. Liikkeet tehdään pääosin pareittain ja onnistumisia tuuletetaan huolella. Myös valmentajat tulevat heittämään yläfemmoja treenaajille, eli ”taistelijoille” suoritusten jälkeen.

Mutta sopiiko yltiöpositiivisuus ja ryhmähenki suomalaiseen, melankoliseen mentaliteettiin?

”Perkele, kun ei saa edes mököttää rauhassa”, eräs haastetreenin osallistujista mutisee. ”Tällainen ilakointi ei sovi minulle!”

Treenin jälkeen ääni kellossa on muuttunut. Taistelijoiden kasvoilla olevat leveät hymyt kertovat, että positiivisuus ja ryhmähenki ovat tarttuneet. Vertaistuki auttaa paitsi uskaltamaan, myös jaksamaan. Se, että myös minua kannustetaan jaksamaan ja myös minun onnistumisestani iloitaan yhdessä, on mielettömän ihanaa.

Sanotaan kaikki yhdessä: MIELETTÖMÄN IHANAA!

Yhdessä tekeminen on TFW:n metodin perusta.

Tällä viikolla teimme penkkipunnerruksia ja erilaisia yhteisharjoituksia, joista kerron maanantaina lisää.

Ensi viikolla palaamme ravintoaiheeseen. Perjantain terveysterveiset tulevat Anna Rinta-Jyllilältä, joka kertoo tunnesyömisen ja intuitiivisen syömisen eroista sekä ruuan palkintoarvosta.

*) Tulevilla viikolla keskitymme myös motivaatioon, jonka ylläpitäminen on ainakin itselleni se kaikkein vaikein juttu. Jos kuulut samaan kastiin minun kanssani, tsekkaa osuuskuntamme Mediaposse Helsingin ”motivaatiotapahtuma”, KOHTI PAREMPAA ELÄMÄÄ.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *