Otan haasteen vastaan

TFW Konalan 8 viikon haaste -ryhmä tammikuussa 2019. Kirjoittaja edessä, kolmas vasemmalta. ©Johanna Verho 

Minulla on hyvä itsetunto.

Pidän tyypistä, joka katsoo peilistä vastaan. Halusin kertoa tämän, ettei kenellekään jäisi väärää kuvaa siitä, miksi osallistun elämänmuutoshaasteeseen. Sain aviomieheltäni lahjaksi TFW Konalan kahdeksan viikon haasteen ja ennen kuin triggeröidytte, haluan kertoa, että pyysin tätä lahjaa itse.

Vielä 15 vuotta sitten olin todella hyvässä fyysisessä kunnossa. Työskentelin ensihoitajana, joten jo työnkin vuoksi minulla oli oltava sekä voimaa että kestävyyttä. Vuonna 2007 sain sydänvian, joka huipentui tekoläppäleikkaukseen vuonna 2009. Sairaalasta päästyäni painoni oli noussut yli 40 kiloa ja liikuin rollaattorin avulla.

Olen sittemmin pudottanut parikymmentä kiloa ja aloittanut lihasten rakentamisen uudelleen. Mutta turhaudun joka kerta ennemmin tai myöhemmin. Päässäni oleva kuva minusta itsestäni vuonna 2005 ei jätä rauhaan. Kadotan motivaationi saman tien, kun tajuan edessä olevan työn määrän, jos haluan edes lähelle entistä kuntoani.  

Kahdeksan viikon haaste yhdistää oikean asenteen, fyysisen treenin ja ruokavalion uudella tavalla. Minulla ei ole aavistustakaan, miten saan ylläpidettyä motivaatiotani edes kahden ensimmäisen viikon ajan. Haaste itsessään on mahtava, se sisältää

  • Kaksi Warrior haaste -tuntia viikossa
  • Kaksi vapaavalintaista lukujärjestyksen mukaista Hurrikaani-tuntia viiden viikon ajan
  • Haastejakson jälkeen 3 viikon TFW Konalan jäsenyyden (neljä treeniä viikossa)
  • Biohakkeri Jaakko Halmetojan pitämän ravintoluennon
  • Kaksi Inbody-mittausta sekä kaksi kuntotestiä
  • “Nuku hyvin, jaksa paremmin” -Unikulman asiantuntijan Mika Laineen luennon
  • Elämäntapamuutoksiin motivoivan viikottaisem ravintohaasteen

Training for Warriors -metodi ei ollut minulle ennestään tuttu, mutta kun huomasin lapsuudenystäväni Johanna Verhon perustaneen salin Konalaan, päätin mennä kokeilemaan. Ihastuin ihan todella. Tämä ei ollut mitään sievistelevää ryhmäjumppaa ärsyttävien koreografioiden kanssa, vaan suoraviivaista nopeutta, voimaa ja kehonhallintaa kehittävää treeniä.

En pysynyt muiden mukana, mutta kaikki olivat todella kannustavia. Siitä huolimatta seuraavalla kerralla jäin kotiin, koska olin ”vähän väsynyt”. Seuraavilla viikoilla jätin treenin väliin milloin milläkin tekosyyllä. Totuus oli se, että turhauduin jälleen kerran, koska en pysynyt mukana.

Haaste tuli kuin tilauksesta. TFW:n puolivuosittaiset haasteet on suunnattu erityisesti sellaisille, joilla liikkuminen on jäänyt liian vähiin, tai joille TFW-konsepti ei ole ennestään tuttu. Kun sain houkuteltua vielä ystävänikin mukaan haasteeseen, homma oli selvä.

23.1. haaste käynnistyi kehonkoostumusmittauksella. Oli jokseenkin jännittävää seisoskella laitteessa ja katsoa, miten käyrät kohoavat. Edellisen kerran, kun olen ollut kehonkoostumusmittauksessa, rasvaprosenttini oli 14. Nyt se on melkein 40.

”Me saamme sinut kyllä samanlaiseen kuntoon, kuin olit ennen”, Johanna sanoi.

Saamme vai?

TFW Konalan omistaja ja päävalmentaja, Johanna Verho, uskoo minuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *