Kohtaamisia kaupungissa -näyttely kuvaa modernin elämäntyylin syntyä Suomessa — Toinen Ateneumin näyttely tuo Not Vitalin muotokuvat ensi kertaa Eurooppaan

Kohtaamisia kaupungissa -näyttely kuvaa modernin elämäntyylin syntyä Suomessa — Toinen Ateneumin näyttely tuo Not Vitalin muotokuvat ensi kertaa Eurooppaan

Hapsureunaiseen hartiahuiviin verhoutunut nainen soittaa mustaa pianoa. Kaksi miestä puvut päällä laulavat nuottien avulla. Toisella miehistä heloittavat posket punaisina, kenties hiprakan takia. Nainen syvään uurretussa mustassa leningissä ja helmikoruissa hymyilee samassa pöydässä istuvalle miehelle. Pöydällä on paljon viinipulloja, juomalaseja ja suklaarasia. Kyseessä on Greta Hällfors-Sipilän vuonna 1930 maalaama kuva illanistujaisista kaupunkiasunnossa.

Uusiin näyttelyihin liittyvät taidekirjat. Kuva: Elisa Helenius
Uusiin näyttelyihin liittyvät taidekirjat. Kuva: Elisa Helenius

Pääsin eilen keskiviikkona osallistumaan Ateneumin taidemuseon uusien näyttelyiden tiedotustilaisuuteen. Molemmat näyttelyt löytyvät museon kolmannesta kerroksesta ja avautuvat yleisölle huomenna 19. lokakuuta. Ateneum on julkaissut molemmista näyttelyistä hienot kovakantiset taidekirjat, jotka saimme mukaamme tiedotustilaisuudesta.

Kohtaamisia kaupungissa -näyttely esittelee kaupunkielämää Suomessa 1910-luvulta 1980-luvulle. Näyttely on aiheensa puolesta helposti lähestyttävä ja yleisesti kiinnostava. Teokset ovat myös hyvin kauniita. Historiallista Helsinkiä esittelevät näyttelyt vetävät pääkaupungissa aina paljon yleisöä, joten povaan myös Ateneumin uuden näyttelyn Helsinki-kuvien tuovan katsojia.

Aarre Heinonen: Kahvipöydässä (1938). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hoving. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.
Aarre Heinonen: Kahvipöydässä (1938). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hoving. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.

Teokset piirtävät kuvan siitä, kuinka moderni kaupunkielämä on Suomessa syntynyt ja kehittynyt. Ihmisten elämä on muuttunut entistä vapaammaksi ja vapaa-ajan määrä on lisääntynyt, mikä on mahdollistanut harrastukset ja ystävien tapaamiset kotona ja kaupungilla. Ihmiset ovat kohdanneet toisiaan juhlissa, huvipuistossa, teatterissa ja kauppatorilla. Toisaalta elämästä on myös tullut hektistä.

Erilaisille identiteeteille ja uusille elämäntavoille on tullut enemmän tilaa. Näyttely näyttää naispuolisten taiteilijoiden esiinmarssin 1900-luvulla. Naisten mukana taiteeseen on tullut lisää kotinäkymiä ja muotokuvia naispuolisista taiteilijoista. Alastonkuvia esittelevässä huoneessa näkee, kuinka miehet ovat maalanneet alastomia naisia ihannoituina ja eroottisessa valossa, mutta naispuoliset taiteilijat ovat tuoneet yhä etenemässä määrin alastoman naiskehon esiin arkisena ja luonnollisena.

Harry Henriksson: Keskuskatu (1945). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.
Harry Henriksson: Keskuskatu (1945). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.

Osa kaupunkinäkymistä on yllättävän staattisia, hiljaisia ja vailla ihmisiä. Teokset tuovat esiin kaupunkielämän kääntöpuoliin välillä kuuluvan yksinäisyyden, ja toisaalta kaupunkien kauniin arkkitehtuurin.

Helene Schjerbeckin ystäviä hemmotellaan jopa 14 maalauksella. Ateneumin saama uusi lahjoitus esittelee Simo Hannulan grafiikkaa ja piirustuksia, joihin on ikuistettu 1950-luvun Helsinkiä. Tuulikki Pietilän grafiikeissa on kuvattu usein mielikuvitusta kutkuttavaa sirkusta, ja aihe tuntuu todella ajankohtaiselta kun Sirkus Finlandia majailee parhaillaankin Kaisaniemen kentällä. Myös Pietilän puolison Tove Janssonin maalauksia on esillä. Muita näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Wäinö Aaltonen, Ulla Rantanen, Marcus Collin ja Helmi Kuusi. Noin puolet teoksista on maalauksia ja toinen puoli grafiikkaa. Näyttelyyn kuuluu useampi leikkisä dokumenttivideo, joissa esitellään 1900-luvun Suomea.

Väinö Kunnas: Kaupunkikuva (1926). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Antell. Kuva: Kansallisgalleria/Jenni Nurminen.
Väinö Kunnas: Kaupunkikuva (1926). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Antell. Kuva: Kansallisgalleria/Jenni Nurminen.

Omassa salissaan avautuu sveitsiläisen Not Vitalin (s. 1948) ensimmäinen soolonäyttely Euroopassa. Vital tunnetaan enemmän veistoksistaan ja monimuotoisista arkkitehtonisista installaatioistaan, mutta nyt hän tuo itsestään esiin uuden puolen taidemaalarina.

Osan vuodesta Pekingissä asuva Vital aloitti siellä maalaamisen vuonna 2009. Keltaiseen pikkutakkiin pukeutunut ja pirteän oloinen Vital esiintyi Ateneumin tiedotustilaisuudessa ja kertoi, että edullisten asuntojen suurkaupunki Peking on kuin 1980-luvun New York, sillä Pekingissä vaikuttaa vireä kansainvälinen taiteilijayhteisö.

Not Vital. Kuva: Beny Steiner.
Not Vital. Kuva: Beny Steiner.

Ateneumissa on esillä Vitalin 26 viimeaikaista teosta. Taulut on laitettu huoneen kahdelle seinälle, joissa taulurivit ulottuvat kattoon asti. Maalauksissa ei ole värejä, vain mustaa, harmaata ja valkoista. Askeettinen värimaailma viittaa taiteilijan kotiseudun, Sveitsin Engadinin laaksoa ympäröivien vuorten, jylhiin maisemiin. Paikasta käytetään nimeä ”harmaan maa”, ja maalaukset sopivatkin myös lähestyvän marraskuun väreihin Helsingissä.

Kaikki maalaukset ovat muotokuvia, joissa nähdään taiteilijan ystäviä, perheenjäseniä ja assistentteja ja osassa taas Vital itse erilaisissa rooleissa, kuten kiinalaisena riisinviljelijänä tai laulajana. Kuvat ovat kuitenkin hyvin häivytettyjä ja varjomaisia.

Minimalistiset maalaukset ovat toisaalta yksitoikkoisia, toisaalta niiden suuri määrä ja Ateneumin salin juhlava arkkitehtuuri luovat yhdessä meditatiivisen ja kohottuneen tunnelman. Ikkunoista näkyy alhaalla oleva Rautatientorin vilinä, mutta salissa maalausten äärellä aika hidastuu ja katse kääntyy kuvien mallien sisäiseen maailmaan. Mieli rauhallisena on hyvä astua takaisin keskustan hälinään.

Not Vital: Self Portrait as a Rice Farmer (2010). Photo: Eric Gregory Powell.
Not Vital: Self Portrait as a Rice Farmer (2010). Photo: Eric Gregory Powell.

Teksti: Elisa Helenius 

Kohtaamisia kaupungissa ja Not Vital ovat molemmat esillä Ateneumissa 19.10.2018–20.1.2019.

Kohtaamisia kaupungissa -näyttelyyn liittyy tapahtumia ja opastuksia, kuten queer-kierros, luentosarja ja luksushetki.

Lue lisää Ateneumin verkkosivuilta.

Pääkuva: Henry Ericsson: Fazerin baari (1931). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *